От средата на IX в. до 1018 г. голяма част от територията на дн.
Албания и Гръцки Епир е в границите на ранносредновековното Българско канство/царство. Тези земи са включени в общото военно-административно и църковно устройство на ранносредновековна България и
заемат значимо място в процеса на християнизация и просвета в новопокръстената държава.
В дн. Албания са се намирали важни български
средища като Главиница и Девол и силно укрепени твърдини като Драч
(дн. гр. Дуръси), Белград (дн. гр. Берат) и Копринища. Редица средновековни извори отбелязват земите на дн. Албания и Гръцки Епир като
част от българското политическо и етническо пространство.
Според Викентий Макушев (1837 – 1883) „българският период“
в историята на албанските земи продължава от 861 до 1237 г.
Той разглежда основните факти, характеризиращи този период: властта на кан
Борис I-Михаил (852 – 889), цар Симеон Велики (893 – 927) и цар Самуил (997 – 1014) в тамошните предели; съпротивата на болярина Ивац
срещу ромеите през 1018 г.; провъзгласяването на драчкия българин
Тихомир за български цар в 1040 г.; бунта на жителите на Никополската
тема в Южен Епир, присъединили се към въстаниците на Петър Делян;
походите на норманите в югозападните земи, които те назовават „България“, а жителите им – „българи“; завоеванията на цар Иван Асен II
(1218 – 1241) след победата при Клокотница (9 март 1230 г.)[1].
В своите изследвания Афанасий Селишчев (1886 – 1942)[2], Веселин Хаджиниколов (1917 – 2003)[3], Боян Гюзелев[4], Раки Васил Бело[5],
Камен Станев[6] и други автори отделят място на редица въпроси, свързани с българското политическо и етническо присъствие в дн. Албания
през средните векове: завладяването от България на голяма част от дн.
албански земи през Ранното средновековие; просветителската дейност
на св. Климент Охридски в тези предели; тамошните български градове и крепости; българската съпротива в албанските планини срещу византийските завоеватели през 1018 г.; въстанието на българите от 1040
– 1041 г.; покоряването на земите до адриатическата крепост Драч от
Иван Асен II и т.н.
Учени като Гюстав Шлюмберже (1844 – 1929), Васил Златарски
(1866 – 1935), Васил Гюзелев, Петър Коледаров (1922 – 1992), Георги
Николов, Пламен Павлов и др. изследват отделни проблеми, свързани с
българската власт в дн. Албания и Гръцки Епир през Средновековието.
В Монемвасийската хроника[7], схолия на Арета Кесарийски[8] и
други извори се споменава за заселването на славяните в много области
на дн. Гърция, сред които и Епир. В тамошните предели се настанява
славянското племе ваюнити[9]. При едно от славянските нападения срещу Солун от началото на VII в. княз Хацон обединява повечето славяни
от Македония, Епир и Тесалия – племената берзити, ваюнити, драгуви-
ти, велегезити и др.[10]
В дн. Албания са съществували и съществуват огромен брой славянски географски названия: Бяла вода, Велков плаз, Водица, Враня,
Вълчище, Горица, Градище, Граждани, Грамадовица, Гърлица, Доброш, Жабово, Корито, Кошара, Крава, Крушовица, Кръстец, Липа,
Мокра, Острица, Островяне, Поляна, Селище, Търнавица и т.н.[11] Много
са те и в Гръцки Епир – в областта на гр. Янина са засвидетелствани
334, в района на гр. Арта – 50, а в района на гр. Превеза – 34 топонима
и хидронима със сигурен или предполагаем славянски произход[12].
Те
представляват ярко свидетелство за внушителното славянско етниче-
ско присъствие в тези земи. Пребиваването на славяните на територията на дн. Албания се доказва и от археологически находки – гърнета,
изработени на ръка и украсени с врязани линии, които са открити при
Рехове, Пискова, Саранда и т.н.[13]..
Няма коментари:
Публикуване на коментар