Литературният историк Михаил Неделчев определя три социални
роли, в които Пейо Яворов се изявява на българската обществена сцена:
1) млад социалист народник; 2) виден деец на революционното движение
за освобождение на българите от Македония и Одринско; 3) трагически
самотен художник – духовен аристократ[1].
Настоящата статия е посветена
на втората социална роля на Яворов, като се има предвид, че така очерта-
ните роли не са разграничени, а се преплитат и наслагват; те имат различна
динамика в различните периоди от живота на поета-революционер.
Темата за участието на Яворов в борбите за национално освобождение и обединение е подробно изследвана както в историографията,
така и в литературоведските анализи на личността и творчеството му,
които са по-многобройни от историческите. Това е напълно обяснимо
предвид автобиографичния характер на литературните му произведения[2].
Личното и националното са неразривно свързани и преплетени в
живота му, взаимно си влияят и трудно биха могли да бъдат разглеждани
независимо едно от друго...
Няма коментари:
Публикуване на коментар